۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 1002055

رمان «آواره دره یمگان» شامل داستان زندگی ناصرخسرو نوشته محمدرضا توکلی صابری توسط انتشارات معین به چاپ سوم رسید.

رمان زندگی ناصرخسرو به چاپ سوم رسید

 رمان «آواره دره یمگان» نوشته محمدرضا توکلی صابری به تازگی توسط انتشارات معین به چاپ سوم رسیده است. این کتاب دربرگیرنده داستانی بر پایه سرگذشت ناصرخسرو است.

ناصرخسرو حکیم، فیلسوف، شاعر، ریاضیدان و جهانگرد ایرانی، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های ادبی، فلسفی، و دینی ایران در قرن پنجم هجری است.

در چهل و دوسالگی در اثر رویایی مسیر زندگی ناصرخسرو به تمامی عوض شد و او را که دبیری شراب خوار و لذتجو در دربار شاهان بود دیگرگون کرد و پا در سفری هفت ساله گذاشت. پس از سفر او یک مبارز اجتماعی پرشور شد که به مخالفت با مقامات دینی و سیاسی زمان خود پرداخت. این عزم راسخ در مبارزه با فساد دینی و سیاسی دشمنان فراوانی را برای او به بار آورد و به جانش سوءقصد شد که باعث شد از بلخ فرار کند و به دره یمگان در کوهستان‌های بدخشان پناه ببرد. اما او از پای ننشست و از همانجا با نوشتن و سرودن به مبارزه ادامه داد.

محمدرضا توکلی صابری در هزارمین زادروز ناصرخسرو پای بر مسیر سفر ناصرخسرو گذاشته و پس از پایان سفر گزارش خود را در کتاب «سفر برگذشتنی» منتشر کرده است. سپس به دیدار مزار ناصرخسرو در کوهپایه‌های بدخشان رفته و حاصل یادداشت‌های این سفر را در کتاب «سفر دیدار» آورده است. هم چنین او قدیمی ترین نسخه سفرنامه ناصرخسرو را در هندوستان یافته و آن را تصحیح و منتشر کرده است. وی متولد سال ۱۳۲۵، فارغ‌التحصیل دانشکده داروسازی دانشگاه تهران است.او همچنین از دانشگاه دومونفورت در انگلستان درجه دکترا در شیمی پزشکی و فوق دکترا را از دانشگاه اکس‌تر اخذ کرده است.

چاپ سوم کتاب «آواره دره یمگان» با ۳۰۳ صفحه و قیمت ۲۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.